Ключовою подією у сфері євроінтеграції стало проведення 1 травня 2025 року двосторонньої зустрічі Україна — Європейський Союз у межах офіційного скринінгу (оцінки відповідності) українського законодавства нормам ЄС за розділом 26 «Освіта та культура». Під час зустрічі українська сторона підтвердила прийняття всіх актів права ЄС у межах цього розділу, навіть попри те, що законодавство ЄС у цих сферах здебільшого не вимагає прямої імплементації в національне законодавство, а радше гармонізації підходів та політик. Було представлено ключові досягнення України в реалізації рекомендацій Європейської комісії, визначених у Пакетах розширення 2023 та 2024 років. Детально висвітлено прогрес у сферах дошкільної, початкової, середньої та вищої освіти, впровадження цифрового та зеленого переходів в освітній галузі, співпраці в програмах ЄС (зокрема Еразмус+), розвитку професійної (професійно-технічної) освіти, формування навичок для працевлаштування, а також у сферах молодіжної політики, культури та спорту. Важливим сигналом стало підтвердження зацікавленості України у переході до статусу програмної країни Еразмус+, що відкриє ширші можливості для українських освітніх інституцій та громадян.

Скринінг є невід’ємним та важливим етапом на шляху вступу України до Європейського Союзу. Він дозволяє об’єктивно оцінити ступінь гармонізації національного законодавства, політик та практик з європейськими стандартами та підходами в освітній та культурній сферах, а також визначити напрямки подальшої роботи.

Успішне проходження скринінгу та активна, добре підготовлена позиція української делегації свідчать про системну та послідовну роботу державних інституцій з адаптації вітчизняної освітньої системи до стандартів Європейського Союзу. Це не просто декларативні заяви, а конкретні кроки, що наближають українську освіту до європейської моделі функціонування та якості. Заявлена зацікавленість у набутті статусу програмної країни Еразмус+, а також активна участь в інших програмах ЄС, таких як Horizon Europe, Digital Europe, Interreg, LIFE, «Креативна Європа» та Стратегія ЄС для Дунайського регіону, відкривають значні перспективи для українських студентів, викладачів, науковців та закладів вищої освіти. Це стосується розширення можливостей для академічної мобільності, реалізації спільних освітніх та наукових проєктів, а також залучення додаткового фінансування. Такі кроки сприятимуть подальшій модернізації, інтернаціоналізації та підвищенню якості української вищої освіти. Водночас, попри формальне прийняття актів права ЄС, їх реальна та ефективна імплементація на практиці, особливо у таких складних напрямках, як цифровий та зелений переходи в освіті, потребуватиме значних фінансових, інституційних та людських ресурсів, а також тривалого часу.