• Інформаційний ресурс “Освіта.ua” представив щорічний рейтинг українських закладів вищої освіти, сформований на основі показників міжнародної наукометричної бази даних Scopus. Цей рейтинг відображає результати науково-публікаційної діяльності університетів, зокрема кількість опублікованих наукових статей та їхню цитованість у виданнях, що індексуються Scopus.
  • Публікація таких рейтингів традиційно привертає значну увагу академічної спільноти та громадськості. Вони впливають на репутацію університетів, їхню привабливість для абітурієнтів (особливо тих, хто орієнтований на наукову кар’єру) та потенційних міжнародних партнерів. Поява рейтингу Scopus стимулює конкуренцію між закладами вищої освіти у сфері наукових досліджень та публікаційної активності. Для Міністерства освіти і науки такі дані можуть слугувати одним з індикаторів ефективності наукової діяльності університетів при розподілі державного фінансування наукових досліджень або при проведенні державної атестації наукових установ та ЗВО. Варто зазначити, що навіть в умовах війни деякі українські університети демонструють здатність підтримувати наукову активність на належному рівні, про що свідчить, наприклад, згадка про Сумський державний університет у групі вишів, що посіли місця в діапазоні 801–1000 у світовому рейтингу. Водночас, важливо критично підходити до інтерпретації таких рейтингів. Наскільки показники бази Scopus, що переважно враховують публікації англійською мовою у міжнародних виданнях, адекватно відображають реальний науковий внесок університетів, особливо у специфічних галузях знань або в умовах війни, коли можливості для міжнародної співпраці та публікацій можуть бути суттєво обмежені для багатьох українських вчених? Існує ризик, що надмірна гонитва за формальними рейтинговими показниками може призводити до імітації наукової діяльності або до концентрації зусиль лише на тих напрямках, які “добре” виглядають у наукометричних базах, на шкоду іншим важливим, але менш “рейтинговим” дослідженням. Ключовим є використання рейтингів як інструменту для аналізу та розвитку, а не як самоцілі.