Знаковою подією стало оприлюднення 29 квітня 2025 року Міністерством освіти і науки спільно з Міністерством цифрової трансформації України рекомендацій щодо відповідального використання технологій штучного інтелекту (ШІ) в закладах вищої освіти. Цей документ надає методичні поради для різних категорій учасників освітнього процесу. Зокрема, викладачам рекомендується використовувати ШІ для генерування тестових завдань, створення презентаційних матеріалів, аналізу навчальних досягнень студентів. Студентам ШІ може допомогти у пошуку інформації для наукових робіт, підготовці до іспитів, генеруванні ідей для проєктів та есе, а також для отримання зворотного зв’язку на свої роботи. Адміністраціям ЗВО пропонується розглянути можливості ШІ для оптимізації адміністративних процесів. Особливий наголос у рекомендаціях зроблено на етичних аспектах використання ШІ, дотриманні принципів академічної доброчесності, захисті персональних даних та забезпеченні контролю з боку людини над технологічними процесами.
Стрімкий розвиток технологій штучного інтелекту трансформує всі сфери суспільного життя, і освітній сектор не є винятком. Розробка таких рекомендацій свідчить про прагнення МОН не просто реагувати на нові виклики, а й проактивно інтегрувати новітні технології в освітній процес, забезпечуючи при цьому їх контрольоване, етичне та ефективне застосування.
Проактивна позиція МОН щодо технологічних інновацій, виражена у розробці цих рекомендацій , є важливим сигналом для освітньої спільноти. Замість обмежувальних заходів чи ігнорування неминучого технологічного прогресу, міністерство обирає шлях надання методичної підтримки закладам вищої освіти у використанні потенціалу ШІ. Це демонструє розуміння невідворотності змін та прагнення використати переваги нових технологій для підвищення якості та доступності освіти. Важливо, що значна увага в документі приділена питанням академічної доброчесності, захисту авторського права та етичним аспектам використання ШІ. Це вказує на усвідомлення потенційних ризиків, пов’язаних із застосуванням генеративних моделей (наприклад, для плагіату), та намагання запобігти можливим зловживанням. Водночас, ефективне впровадження штучного інтелекту в освітню практику вимагатиме значних зусиль з навчання як викладачів, так і студентів новим цифровим навичкам, а також адаптації навчальних програм, освітніх методик та систем оцінювання. Представлені рекомендації є лише першим, хоча й важливим, кроком на цьому шляху.